Školní vzdělávací program školní družiny
při Základní škole a mateřské škole, Předměřice nad Labem,
okres Hradce Králové
Charakteristika
školy a školní družiny
Od 1. ledna 2003 je základní
škola právním subjektem, jehož součástí jsou školní družina, mateřská
škola, školní jídelna a obecní knihovna. Od 1. ledna 2006 má subjekt
název Základní škola a mateřská škola, Předměřice nad Labem, okres
Hradec Králové. ZŠ a MŠ je úplná škola s 9 postupnými ročníky, 3
třídami mateřské školy a 4 odděleními školní družiny. Budova školy je
umístěna v klidné části obce nad Tyršovými sady.
Každé
oddělení školní družiny využívá vlastní vyhrazenou místnost přímo v
budově základní školy. Školní družinu navštěvují žáci 1. - 3.
ročníku, celková kapacita je 120 dětí.
Školní družina
(dále jen ŠD) tvoří mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v
rodině.
Cíle školy
- naučit žáky vážit si:
života a zdraví,
práce a úspěchu,
přírody a životního prostředí,
kulturního dědictví, svobody své i druhých.
- poskytnout všem stejné
možnosti učit se dle svých možností,
- podpořit intelektuální,
tělesné a umělecké nadání žáků s cílem vytvořit harmonickou
osobnost,
- naučit žáky rozhodovat se a zodpovídat za své
činy,
- naučit žáky pracovat samostatně i v týmu,
-
rozvíjet praktickou komunikaci v mateřském i cizím jazyce,
-
umožnit. aby každý žák zažíval denně alespoň drobný úspěch.
Formy vzdělávání
Hlavním posláním ŠD je zajištění odpočinkové, rekreační a zájmové činnosti žáků.
Odpočinkové
činnosti
- mají odstranit únavu, do denního režimu se zařazují
nejčastěji po obědě, před vyučováním ráno pro děti, které brzy
vstávají a dále podle potřeby kdykoli během dne - stolní a
společenské hry, námětové hry, klidné zaměstnání, poslech,
předčítání, četba
dětských časopisů, apod.
Rekreační
činnosti
- slouží k regeneraci sil, převažuje aktivní odpočinek
s náročnějšími pohybovými, sportovními, turistickými nebo manuálními
prvky, jsou realizovány ve větší míře venku.
- hry a spontánní
činnosti mohou být rušnější, což lze považovat za možnou relaxaci po
soustředění na vyučování a ne za nekázeň
Zájmové činnosti
-
rozvíjejí osobnost dítěte, umožňují jeho seberealizaci, další
poznávání a další rozvoj dovedností
- zařazují se jako činnost
skupinová nebo individuální, jako organizovaná nebo spontánní
aktivita
Příprava na vyučování
- didaktické hry a další
činnosti, které rozšiřují a upevňují poznatky získané při vyučování
Výchovně vzdělávací obsah
Člověk a jeho svět
Místo,
kde žijeme
- domov - prostředí domova, orientace v místě
bydliště
- škola - prostředí školy a školní družiny, činnost ve
škole a školní družině, bezpečná cesta do školy
- město –
minulost a současnost, význačné budovy, tradice, poznávání místních
památek, posilování vztahu k místním tradicím
- okolní krajina –
poznávání přírody, vliv krajiny na život lidí, působení lidí na
krajinu a životní prostředí, světové strany
- regiony ČR, Praha
a oblast, kde žijeme, poznat své nejbližší okolí
- naše vlast –
domov, krajina, národ, základy státního zřízení, státní symboly,
státní svátky, rozšiřování zeměpisných a historických znalostí o naší
vlasti
- Evropa a svět – kontinenty, evropské státy, EU,
cestování
- zeměpisné mapy – ČR, sousední státy, Evropa,
svět
Lidé kolem nás
- rodina – postavení
jedince v rodině, role členů rodiny, vztahy v rodině, příbuzenské
vztahy, funkce rodiny, povolání
- soužití lidí –
mezilidské vztahy, komunikace, vzájemná úcta, pomoc slabším, nemocným
a starším osobám, výchova žáků k toleranci v praktickém životě
-
chování lidí – pravidla slušného chování, odmítání rasismu, boj
proti šikaně, chování ke spolužákům a k dospělým, principy
demokracie, pozitivní klima ve školní družině, vzájemná úcta,
tolerance a radost ze spolupráce
- vlastnictví – soukromé,
veřejné, společné, peníze
- právo a spravedlnost –
základní lidská práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy,
protiprávní jednání, právní ochrana občanů a majetku, soukromé
vlastnictví
- kultura – podoby a projevy kultury, kulturní
instituce
- základní globální problémy – globální problémy
životního prostředí, významné sociální problémy, nesnášenlivost mezi
lidmi
Lidé a čas
- orientace v čase a časový řád –
určování času, dějiny, kalendáře, letopočet, generace, režim dne,
roční období, vytváření základů pro využívání volnočasových aktivit,
naučit se dělit čas pro učení a zábavu
- současnost a minulost v
našem životě – proměny způsobu života, bydlení, předměty denní
potřeby, průběh lidského života, státní svátky a významné dny,
připomínání významných výročí a historických událostí
-
regionální památky – péče o památky, rozšiřování historických
znalostí o regionu
- báje, mýty a pověsti – minulost
regionů a předků, vlast, rodný kraj
Člověk a jeho
zdraví
- péče o zdraví, zdravá výživa – pobyt na
čerstvém vzduchu, předcházení nemocem a úrazům, osvojování dovedností
a návyků týkajících se hygieny, účelné plánování svého času, denní
režim,zdravá strava, pohybový režim, pitný režim, první pomoc,
upevňování vztahu ke správnému životnímu stylu
- návykové látky
a zdraví – odmítání návykových látek (alkohol, kouření, drogy),
hracích automatů a počítačových her
- osobní nebezpečí –
bezpečné chování v rizikovém prostředí (šatny, schodiště, gymnastický
sál, zahrada, hřiště…), bezpečné chování v silničním provozu
(automatické osvojení základních pravidel, dopravní značky, předpisy)
v roli chodce a cyklisty, chování chodců na chodníku a vozovce,
seznamování s nepřehlednými a nebezpečnými místy nevhodnými pro hry,
chování ve veřejných dopravních prostředcích, krizové situace
(šikana,týrání), setkání s neznámými lidmi, umění požádat o pomoc
-
situace hromadného ohrožení – povodně, dopravní nehody, požáry,
výbušniny, nebezpečné látky, používání telefonické tísňové linky,
práce hasičů, policie, armády
- upevňování návyků správného
držení těla při všech činnostech, průpravná a relaxační cvičení,
vhodné obutí a oblečení na tělovýchovnou činnost
- rozvoj
tělesné zdatnosti – rychlost, síla, pohyblivost, koordinace
pohybů, cvičení rovnováhy, organizace práce a volních vlastností
(čestnost, sebeovládání, kázeň, rozhodnost, vytrvalost, rozvoj
iniciativy a aktivity)
- pohybové hry – využití náčiní při
cvičení, hra fair play
- základy atletiky – rychlý běh,
skok do dálky, hod míčkem, štafety
- základy sportovních her –
manipulace s míčkem, pálkou, vybíjená, fotbal, hod na koš, spolupráce
při hře
- další pohybové činnosti – školka s míčem, školka
se švihadlem, hry s lanem, cvičení s obručemi, skákání gumy, pouštění
draků
- základní tělocvičné názvosloví – povely, signály,
organizování, měření a posuzování pohybových dovedností, her a
soutěží, jednoduchá pravidla her, soutěží a závodů
Člověk
a příroda
- vytváření ohleduplného vztahu člověka k přírodě
a podílení se na její ochraně, ochrana životního prostředí,ochrana
živočichů a rostlin, likvidace odpadů, živelní pohromy a ekologické
katastrofy
- rostliny, houby, živočichové – životní
potřeby a projevy, význam přírody pro člověka, druhy ovoce a
zeleniny, listnaté a jehličnaté stromy, domácí a volně žijící zvířata
a ptáci, zvířata v ZOO
- přírodovědné vycházky, pozorování
některých živočichů, výstavky rostlin, sběr kaštanů, žaludů a
přírodnin
- nerosty a horniny, půda, některé hospodářsky
významné horniny,význam půdy pro život rostlin, polní práce
-
propojení s pracovními a výtvarnými činnostmi – využití
přírodnin, péče o rostliny,….
- ochrana životního
prostředí – podíl na úklidu, třídění odpadu
Člověk
a svět práce
- rozvíjení jemné motoriky, tvořivosti a
vytrvalosti, rozvoj představivosti a fantazie, dodržování pracovní
kázně
Práce s drobným materiálem
- prostorové a plošné
práce, práce s různými materiály – papír, karton,textil, vlna,
hlína, modelovací hmota, těsto, dřevo, kůže, korek, přírodní
materiály
- používání pracovních pomůcek a nástrojů – nůž,
nůžky, lepidlo, kladívko, kleště, aj.
- využívání prvků lidových
tradic, řemesel a zvyků
- šití, přišívání, tkaní, navlékání
-
seznámení s různými pracovními technikami
Konstrukční činnosti
-
práce se stavebnicemi podle návodů, předloh, náčrtů
- skládanky,
puzzle
- rozvíjení zručnosti, představivosti a
fantazie
Pěstitelské práce
- péče o pokojové květiny,
zalévání, množení
- pozorování přírody
- okrasné rostliny,
léčivé rostliny, koření, zelenina, ovoce
- rostliny jedovaté,
rostliny jako drogy, alergie
Příprava pokrmů
- správné
stolování ve školní jídelně
- hygiena prostředí, společenské
chování
- ve všech činnostech udržovat pořádek na pracovním
místě
- dodržování zásad hygieny bezpečnosti
- seznámení se
základy poskytování první pomoci
Člověk, umění a
kultura
- výtvarné činnosti
- literárně dramatické
činnosti
- hudba, zpěv a tanec
Výtvarné činnosti
-
pěstování estetického cítění a představivosti
- rozvíjení
fantazie
- tématické a ilustrační kreslení, malování,
modelování, používání papíru i dalších materiálů
- rozvíjení
smyslu pro barevnost, spontánní kresba a malba
- kresba a malba
podle představy, koláže, tisk z přírodnin
- využití svátků –
výzdoba oken, tříd, výroba přáníček a dárků, vánoční,
popř.velikonoční trhy, zdobení kraslic, kreslení na asfalt
-
besedy o knižních ilustracích
Hudba, zpěv a tanec
- zpěv
sólový a hromadný, vokální činnosti, hlasová hygiena, rozšiřování
hlasového rozsahu, opakování písní, nácvik nových písní
-
hudební rytmus, rytmizace slov a jednoduchých říkadel
- hudební
hry
- rozlišování písní a skladeb podle výrazu (smutná, veselá
apod.)
Instrumentální činnosti
- hra na hudební nástroje –
Orffovy nástroje
- poznávání hudebních nástrojů
-
rytmizace, hudební improvizace
Hudebně pohybové činnosti
-
spojení pohybu s hudbou
- pantomima a pohybová improvizace
-
rozvíjení smyslu pro rytmus
Poslechové činnosti
- hudební
styly a žánry – hudba taneční, pochodová, ukolébavka, lidová
píseň, moderní hudba
- hudba zpívaná, reprodukovaná
-
poslech hry na hudební nástroj
- hudební výrazové
prostředky
Literárně dramatické činnosti
- rozvíjení
správné výslovnosti, vyjadřovacích schopností
- psychosomatické
dovednosti – práce s dechem, tvoření hlasu, držení těla
-
herní dovednosti – vstup do role, jevištní postava
-
komunikace v běžných životních situacích
- dramatizace pohádek,
přednes
- vlastní literární pokusy
- základní divadelní
formy: činohra, zpěvohra, loutkové divadlo, pohybové a taneční
divadlo
- recepce a reflexe dramatického umění
- současné
dramatické umění a média – divadelní, filmová, televizní,
rozhlasová a multimediální tvorba
- individuální četba prózy a
poezie, četba na pokračování, četba dětských časopisů (Sluníčko,
Mateřídouška, Pastelka)
- obsah přečteného textu, hlavní
myšlenka, ilustrace
- návštěva knihovny, besedy o dílech a
spisovatelích
- rozvíjení kultury řeči, vyjadřovací schopnosti,
klást důraz na duševní stránku prožívání
- rozvíjení pozornosti,
paměti, představivosti, vnímání, fantazie, citů, tvořivosti
-
dramatická hra – základ dramatické výchovy
Péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
Respektujeme individualitu každého žáka, vytváříme přiměřené prostředí pro jeho všestranný rozvoj. Na podmínkách pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami budeme spolupracovat adekvátně s přihlédnutím k jejich handicapu s rodiči a se školou. Dle stupně a charakteru jejich handicapu bude umožňováno začleňování do volnočasových aktivit a budou zajišťovány podmínky vhodné k rozvoji jejich osobnosti. Při výběru činností ve ŠD, při motivování a hodnocení žáků bude brán ohled na integraci těch, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. V případě nutnosti spolupracujeme s odbornými pracovišti.
Péče
o žáky nadané
Pro rozvoj talentovaných jedinců
nabízí ŠD další doplňkové aktivity v oblasti jejich zájmu.
Péče o žáky se sociálním znevýhodněním
Po dohodě s vedením školy je možné snížení výše, rozdělení plateb, či odpuštění jednorázového příspěvku na ŠD.
Práce se žáky s potřebou poskytnutí podpůrných opatření
Žákům s potřebou poskytnutí podpůrných opatření je při začleňování do volnočasových aktivit věnována zvláštní pozornost. K naplnění svých vzdělávacích možností a uplatnění svých práv na rovnoprávném základě s ostatními, je skladba zaměstnání volena tak, aby se v nich uplatnili a mohli být úspěšní. Vhodným individuálním přístupem a vhodným výběrem činností umožňujeme začlenění těchto žáků do jednotlivých zájmových aktivit. Na základě doporučení poradenského zařízení je možno začlenit asistenta pedagoga i do prostředí ŠD.
Personální podmínky školní družiny
Ve školní družině pracují v současné době 4 vychovatelky. Činnost a výchovné působení vychovatelek vychází z požadavků pedagogiky volného času. Odborný růst vychovatelek je zvyšován vzdělávacími kurzy. V rámci sebevzdělávání se zaměřujeme na oblast tvůrčích zájmových aktivit. Ve školní družině je určena vedoucí vychovatelka, která zajišťuje přihlašování a odhlašování žáků, kontrolu poplatků, předávání informací rodičům a vyřizování stížností. Žáky do jednotlivých oddělení zařazuje vedoucí vychovatelka.
Podmínky pro přijímání žáků do školní družiny
Školní družinu navštěvují děti od 1.-3. ročníku základní školy. Do školní družiny jsou žáci zařazeni na základě řádně vyplněné přihlášky podepsané rodičem nebo zákonným zástupcem. O zařazení dítěte rozhoduje ředitel školy. Rodič či zákonný zástupce je povinen respektovat ustanovení a upozornění uvedená ve Vnitřním řádu školní družiny.
Ekonomické
podmínky školní družiny
Výši
příspěvku ve školní
družině stanovuje ředitel školy. Celý příjem z úplaty je použit na
potřeby školní družiny. Slouží na nákup pomůcek, hraček, papírnických
potřeb a věcných odměn pro žáky školní družiny. Na školní rok 2017/18
byla úplata stanovena na
částku 300,- Kč za jedno pololetí šk. roku. Rodič či zákonný zástupce
je povinen uhradit požadovanou částku dle pokynů a v předepsané
lhůtě.
Prostředí školní družiny, věcné vybavení
Školní družina využívá pro svou činnost 4 místnosti v budově školy. Vybavením se odlišují od školních učeben. Jsou vybaveny nábytkem, který velikostí odpovídá výšce žáků. Podlahová krytina odpovídá hygienickým požadavkům, je omyvatelná, ke hrám je k dispozici koberec. Každé oddělení je vybaveno hračkami, pomůckami a materiály pro zájmovou činnost, podle možností je doplňováno a obnovováno. Dále jsou k dispozici televizory, DVD přehrávače a radiomagnetofony. Hry a stavebnice jsou umístěny tak, aby si je děti mohly samy brát. Školní družina využívá i další prostory – školní tělocvičnu, zahradu, školní hřiště a keramickou dílnu.
Bezpečnost, ochrana zdraví a pitný režim žáků
Pro činnost ŠD platí stejná ustanovení o BOZP jako ve školním řádu, pokud ŠD pro svoji činnost využívá odborné učebny /tělocvičnu, keramickou dílnu, hřiště apod./ řídí se příslušnými řády pro tyto učebny. V ŠD se žák řídí pokyny vychovatelky, školním řádem a vnitřním řádem ŠD, který je vyvěšen v družině. Žák se chová ve ŠD slušně a ohleduplně k dospělým i spolužákům, nevyjadřuje se hrubě. Dodržuje bezpečnostní pokyny vychovatelky, bez vědomí vychovatelky neopouští prostory ŠD. Za cenné předměty a mobily si děti ručí samy, protože tyto věci do ŠD nepatří. Pitný režim si zajišťují děti nápojem z domu nebo je možný nákup nekofeinových nápojů v automatu v hale školy.
Příchody a odchody dětí, organizace činností
ŠD je otevřena od pondělí do pátku od 6:15 hod. do 7:45 hod. a od
11:40 hod. až do 16:40 hodin.
Do každého oddělení se zapisuje do
30 dětí na pravidelnou docházku.
K přihlášení do ŠD slouží
přiháška, ve které rodiče vyplní základní údaje o žákovi. Omlouvání
žáka je stejné jako ve škole.
Vyučující předávají žáky
vychovatelce po skončení vyučování. Dítě je vydáno pouze rodičům
nebo osobě, kterou rodiče určí na přihášce. Mimořádně lze dítě
uvolnit pouze na písemnou žádost rodičů, která je podepsaná a
opatřená datem. Dítě nelze uvolnit na základě telefonického
rozhovoru.
Kvůli nenarušování plánované činnosti jsou stanoveny
odchody dětí ze ŠD takto: po obědě do 13:00 hod. a pak od 14:45
hod. do 16:40 hodin.
Žáky,
kteří navštěvují zájmové kroužky, si vyzvedávají vedoucí přímo v ŠD a
po skončení je zavedou zpět.
Dokumentace školní družiny
Přihláška
Přehled výchovně vzdělávací práce
Docházkový sešit pro ranní družinu
Docházkový sešit pro koncovou družinu
Vnitřní řád školní družiny
Evaluace a autoevaluace
Cílem
evaluace je ověřovat a zlepšovat kvalitu veškerých činností ve školní
družině, včetně jejich podmínek.
Vnitřní evaluace:
-
průběžné hodnocení práce vychovatelky
- hodnocení školní družiny
vedením školy
- hodnocení třídními učitelkami – vzájemná
spolupráce, přehled o rozvoji dětí
- hodnocení atmosféry v
družině
- hodnocení realizace ŠVP
Vnější evaluace:
-
zpětná vazba od rodičů a dětí
- hodnocení zřizovatele a ČŠI
-
hodnocení ostatní veřejnosti podle prezentace výsledků ŠD
Evaluace
práce ŠD a jejího ŠVP se zabývá:
- činností ŠD jako specifického
zařízení
- kvalitou a efektivitou práce v ŠD – práce
jednotlivých oddělení
- působením vychovatelky na jednotlivé
děti
- stavem materiálních podmínek (kvalita pracovního
prostředí, vybavení nábytkem, pomůckami,aj.)
- zajištěním
bezpečnosti a ochrany zdraví
- personálním stavem ŠD a úrovní
dalšího vzdělávání vychovatelek - samostudium, DVPP
Techniky
evaluace a hodnocení
- denní hodnocení všech činností v ŠD, co
se podařilo, co ne a hledání příčin
- hodnocení dětí –
pochvala, ocenění
- pozorování dětí, rozhovory s nimi
-
prezentace ŠD na školním webu
- ohlasy rodičů – zpětná
vazba
- rozbor příčin neúspěchů (vandalismus, šikana)
-
rozbor pedagogické dokumentace
- veřejná prezentace výsledků ŠD
(veřejná vystoupení, vánoční, popř. velikonoční trhy, aj.)
Kritéria
pro hodnocení pedagogů:
- veškerá pedagogická činnost odpovídá
poslání ŠD
- dostatečné naplňování cílů vzdělávacího programu
-
je zajištěn pravidelný rytmus a řád, který je dostatečně flexibilní
-
pedagogové respektují potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v
jejich uspokojování
- pedagogové se sami chovají podle zásad
správného životního stylu a jsou dětem vhodným vzorem
- chrání
soukromí rodiny, zachovávají patřičnou mlčenlivost o jejich
vnitřních
záležitostech, jednají s rodiči ohleduplně, taktně a
diskrétně
Náměty pro měsíční zaměření činností ve školní družině
PODZIM
Září
Seznámení dětí s pravidly bezpečnosti při pobytu a činnostech v ŠD – vnitřní řád, zákaz manipulace s elektrickými zařízeními.
Prohlídka školní budovy, družiny, jídelny, knihovny, parku a hřiště.
Dopravní výchova – bezpečná cesta do školy, dopravní značky, názorné a správné přecházení přes vozovku.
Nastal podzim – vycházky do přírody – pozorování změn.
Malujeme jednotlivé prvky našeho okolí: domy, stromy, osoby, zvířata, atd.
Výsledky výtvarné činnosti zdobí ŠD a chodbu.
Četba z časopisu Pusík, Pastelka.
Poslech magnetofonových nahrávek, CD – pohádky dle výběru, dětské písničky.
Přísloví, pořekadla a hádanky k danému měsíci.
Výchova k odpovědnosti za svou osobu a za své zdraví.
Společenské hry a soutěže.
Říjen
Chutě a barvy podzimu.
Sbíráme listí, malujeme a modelujeme ovoce a zeleninu.
Využití přírodnin pro výtvarné a rukodělné činnosti.
Učíme se básničky a písničky k podzimu.
Výchova ke zdravému životnímu stylu – stravovací návyky, dodržování pitného režimu, režimu dne, osobní hygieny.
Četba z časopisu Pusík, Pastelka.
Poslech pohádek k podzimu.
Přísloví, pořekadla a hádanky k danému měsíci.
Společenské hry a soutěže.
Listopad
Připravujeme se na zimu.
Výroba zvířátek z přírodních materiálů.
Posilování komunikačních dovedností – slovní projev a rozvíjení slovní zásoby.
Jak pomůžeme zvířátkům přečkat zimu.
Přísloví, pořekadla a hádanky k danému měsíci.
Hry a soutěže.
ZIMA
Prosinec
Přijde Mikuláš, čert s andělem – výroba postaviček.
Betlém – vystřihované figurky.
Vánoce se blíží.
Vánoční zvyky u nás a ve světě.
Zpíváme koledy, vytváříme přáníčka a novoročenky.
Četba a poslech vánočních pohádek a koled.
Přísloví, pořekadla a hádanky k danému měsíci.
Vánoční besídka ve ŠD – nové hračky.
Leden
Je tu zima.
Malujeme zimní radovánky.
Vycházky a pozorování zimní přírody.
Zvyšování sociálních kompetencí – rozvíjení sociální orientace, pravdomluvnost a posilování schopnosti objektivně hodnotit své jednání a přijímat důsledky svého chování.
Četba z časopisu Pusík, Pastelka.
Přísloví, pořekadla a hádanky na leden.
Hry a soutěžení.
Únor
Hry na sněhu a se sněhem – vyšlapané obrazy, stavění sněhuláků.
Pozorování přírody, den se prodlužuje.
Učit se žít společně – rozvíjet porozumění s jinými lidmi.
Četba z časopisu Pusík, Pastelka.
Poslech zimních pohádek.
Přísloví, pořekadla a hádanky k únoru.
Bezpečnost při jarních prázdninách.
Maškarní karneval ve školní družině.
JARO
A LÉTO
Březen
Pozorování proměn počasí – vycházky do okolí.
Malujeme blížící se jaro.
První jarní den.
Březen – Měsíc knihy – úryvky z knih, návštěva knihovny.
Posilování úcty k ověřeným hodnotám, porozumění a toleranci.
Chystáme se na Velikonoce, výzdoba ŠD.
Četba z časopisu Pusík, Pastelka.
Poslech pohádek s tématikou jara.
Přísloví, pořekadla a hádanky na březen.
Hry a soutěžení.
Duben
Velikonoce – malování vajíček a velikonoční malování.
Velikonoční zvyky a koledy.
Velikonoční posezení ve ŠD.
Změny v přírodě – vrací se k nám ptáci – jejich poznávání.
Procvičujeme výslovnost, didaktické hry zaměřené na paměť.
Vytváření u dětí vlastního sebevědomí a posilování schopnosti nepodléhat cizím negativním vlivům.
Četba z časopisu Pusík, Pastelka.
Poslech velikonočních a jarních pohádek.
Přísloví a pořekadla na duben.
Hry a soutěžení.
Květen
Den matek – co všechno udělá mamince radost, povídání o mamince, její obrázek, přáníčko pro maminku.
Malujeme a poznáváme jarní přírodu.
Cvičíme rytmus a melodii jazyka.
Výchovná beseda – kouzelná slůvka.
Četba z časopisu Pusík a Pastelka.
Poslech jarních pohádek a písniček.
Přísloví, pořekadla a hádanky na květen.
Pohybové hry a soutěže, poučení o bezpečnosti.
Červen
Dětský den ve ŠD.
Bezpečný pobyt v přírodě.
Znalost pravidel společenského chování – zdravení, podání ruky, umění naslouchat i odpovědět – názorné scénky.
Blíží se prázdniny – bezpečnost, dopravní značky, jízda na kole.
Úklid hraček a ŠD.
Rozloučení se s dětmi a přání vydařených prázdnin.
Vnitřní
řád školní družiny
Provoz školní družiny začíná před vyučováním v 6:15 hod. a po vyučování v 11:40 hod. a končí v 16:40 hodin. Ranní družina bude probíhat každý den od 6:15 do 7:45 hod. v herně IV.oddělení (v rekonstruované budově) – zvonek u hlavního vchodu. Pro vyzvednutí dětí z odpolední družiny bude sloužit boční vchod a zvonky na každé oddělení ŠD. Z důvodu zájmových činností v ŠD je třeba si dítě vyzvednout buď do 13:00 hodin nebo od 14:45 hodin.
Rodiče a další návštěvníci do heren ŠD nevstupují, při nutné konzultaci s vychovatelkou se ohlásí předem telefonicky.
Rodiče jsou povinni vyzvednout své dítě nejdéle do 16:40 hod. Při nevyzvednutí vychovatelka zatelefonuje rodičům. V případě, že se družině opakovaně nepodaří telefonicky kontaktovat zákonného zástupce ani jím pověřenou osobu, anebo že zákonný zástupce nebo jím pověřená osoba při telefonickém kontaktu sdělí, že zákonný zástupce ani jím pověřená osoba nemůže dítě v přiměřené době z družiny vyzvednout, kontaktuje pedagogický pracovník za účelem zajištění přiměřené péče o dítě zástupce obecního úřadu jako orgán sociálně-právní ochrany dětí, v jehož obvodu se školské zařízení (družina) nachází. O kontaktování zástupce obecního úřadu pořídí pedagogický pracovník záznam.
Školní družina se uskutečňuje formou pravidelné denní docházky.
Do ŠD se zařazují žáci 1. - 4. třídy mají přednost žáci nižších ročníků a dojíždějící. O přijetí žáka k činnosti ŠD rozhoduje ředitel školy.
Žáky předává učitelka po skončení vyučování a je povinna informovat vychovatelku o jakékoliv změně v rozvrhu.
Docházka do družiny je pro zapsané žáky povinná. Omlouvání nepřítomnosti žáka v ŠD má stejný postup jako při omlouvání z vyučování. K mimořádnému samostatnému odchodu žáka ze ŠD je třeba písemný lístek, který obsahuje celé jméno dítěte, podpis rodičů a datum (ke stažení zde). Na základě telefonického hovoru z bezpečnostních důvodů děti ze ŠD neuvolňujeme, pouze v akutních případech.
Žáky, kteří jsou přihlášeni do zájmových kroužků, si ze ŠD vyzvedávají vedoucí kroužků a dále za ně ručí.
Žák nesmí svévolně opustit školní družinu, odchod domů musí být vychovatelce oznámen. Žák se slušně rozloučí.
Během celého provozu ŠD ručí za bezpečnost dětí vychovatelka.
Za přinesené věci do ŠD vychovatelka neručí (hračky, mobily, peníze).
Žáci se musí chovat ukázněně ve všech prostorách ŠD i školy, musí dodržovat čistotu a pořádek. Jsou vedeni k vzájemnému ohleduplnému a přátelskému chování. V případě vážných kázeňských přestupků může být žák vyloučen z docházky ŠD.
Školní družina uskutečňuje pravidelnou zájmovou, výchovnou a rekreační činnost, neprobíhá zde doučování ani psaní domácích úkolů.
V prostředí školní jídelny pobývají žáci pod pedagogickým dozorem a dozorem vychovatelek, které dbají na to, aby děti dodržovaly zásady kulturního stolování.
Jako příspěvek na pomůcky se vybírá 300,- Kč na I. pololetí šk. roku a je třeba ho uhradit do konce září. Příspěvek na II. pololetí šk. roku činí 300,- Kč, který bude vybírán do poloviny února /schváleno výborem SRPDŠ/.
Pitný režim – nezávadná voda z kohoutků. Nápoj je možné si koupit v nápojovém automatu v hale.
Na pobyt venku je doporučeno přinést vhodné oblečení /tepláky, kraťasy/. Vše řádně označené.
Telefonický kontakt na školní družinu je 739 593 187.
Práva žáků
Dítě má právo na vlídné zacházení ze strany vychovatelky a na svobodu projevu.
Je mu umožněno navštěvovat zájmové kroužky.
Děti mají právo na individuální přístup ze strany vychovatelky.
Mohou kdykoli požádat vychovatelku o pomoc při řešení problémů školních i osobních.
Děti se mohou podle své fantazie podílet na výzdobě školy a ŠD.
Mají právo se podílet na plánování týdenního programu zaměstnání.
Kritéria pro přijetí
Žáci 1. až 3. ročníku jsou přijímáni bez omezení.
Umisťování žáků do vyčerpání naplněnosti ŠD dle těchto kritérií:
žáci s bydlištěm mimo Předměřice nad Labem
dle věku žáka (od nejmladšího po nejstaršího)
Přijetí žáků 4. ročníku přednost mají dojíždějící žáci do naplnění ŠD.
Péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
Respektujeme individualitu každého žáka, vytváříme přiměřené prostředí pro jeho všestranný rozvoj. Na podmínkách pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami budeme spolupracovat adekvátně s přihlédnutím k jejich handicapu s rodiči a se školou. Dle stupně a charakteru jejich handicapu bude umožňováno začleňování do volnočasových aktivit a budou zajišťovány podmínky vhodné k rozvoji jejich osobnosti.Při výběru činností ve ŠD, při motivování a hodnocení žáků bude brán ohled na integraci těch, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. V případě nutnosti spolupracujeme s odbornými pracovišti.
Péče
o žáky nadané
Pro rozvoj talentovaných jedinců nabízí
ŠD další doplňkové aktivity v oblasti jejich zájmu.
Péče o žáky se sociálním znevýhodněním
Po dohodě s vedením školy je možné snížení výše, rozdělení plateb, či odpuštění jednorázového příspěvku na ŠD.
Práce se žáky s potřebou poskytnutí podpůrných opatření
Žákům s potřebou poskytnutí podpůrných opatření je při začleňování do volnočasových aktivit věnována zvláštní pozornost. K naplnění svých vzdělávacích možností a uplatnění svých práv na rovnoprávném základě s ostatními, je skladba zaměstnání volena tak, aby se v nich uplatnili a mohli být uspěšní. Vhodným individuálním přístupem a vhodným výběrem činností umožňujeme začlenění těchto žáků do jednotlivých zájmových aktivit. Na základě doporučení poradenského zařízení je možno začlenit asistenta pedagoga i do prostředí ŠD.
V Předměřicích n. L. dne 2. 9. 2019